Varför ska du synas i sociala medier?

Ja, varför vill du synas i sociala medier? Det är en mycket viktig fråga som inte är helt lätt att besvara, men den lägger grunden för hur du sen ska arbeta med dina sociala kanaler. Som i allt annat så är SYFTET viktigt att bena ut; ditt VARFÖR med att finnas i sociala medier.

Det finns nog lika många syften med att finnas i sociala medier som det finns företag, men här listar jag fem.

5 SYFTEN MED ATT SYNAS I SOCIALA MEDIER:

  1. Informera/nå ut med budskap

Kanske vill du informera och inspirera och då är sociala medier en ypperlig plats för just detta; då många människor nås på kort tid och ett inlägg kan spridas till många fler än dina egna följare genom delningar och gilla-markeringar. Här har du en chans att kontinuerligt nå ut med ditt budskap till många på ett effektivt sätt.

Varför vill du synas i sociala medier?

2. Skapa relationer

Sociala medier kallas sociala av en anledning. Det viktigaste funktionen sociala medier har är att vara just social. Vill du skapa en bra relation till dina följare och potentiella kunder? I sociala medier har du en överlägsen chans att göra det, eftersom du lätt kan nå många och skapa en god relation till dina följare.

3. Skapa förtroende/stärka företagets varumärke

En stor del av befolkningen använder sociala medier och det är ett perfekt och gratis sätt att nå ut till dina följare och därmed skapa varumärkeskännedom. Att regelbundet och strukturerat finnas i sociala medier ger dig möjligheten att skapa förtroende för din person, tjänst och produkt.

Vilket är ditt syfte att synas i sociala medier?

4. Minska belastning på kundserviceavdelningen

Genom att regelbundet informera i de sociala kanalerna, kan du minska belastningen på kundserviceavdelningen. Många människor söker efter företag i sociala kanaler i första hand, vilket gör att information snabbt når många. En uppdaterad och informativ social kanal leder till att många vill följa och prenumerera på din information.

5. Bli top of mind i er bransch

Jag kan ana att du gärna vill vara den kunden tänker på i första hand? Många vill ta en expertroll och i sociala medier finns alla möjligheter till det; här har du chansen att visa din kompetens på olika sätt.

Kontakta mig för att få veta mer!

Vad är ditt syfte med att finnas i sociala medier? Berätta och kontakta mig gärna om du vill veta mer om detta!

Ha det fint!

/Elin